Experți
EDITORIAL // Sondajul Maiei Sandu
 19 Octombrie 2020 17:53  3015
Campania pentru alegerile prezidențiale a intrat în linie dreaptă și candidații fac uz de toate mijloacele ce le-au rămas la dispoziție sperând să mai pună ceva greu în balanța care înclină intențiile de vot. Paradigma este demult conturată: Igor Dodon și Maia Sandu intră în turul doi, iar în turul doi Maia Sandu pierde în fața lui Igor Dodon.

De aici decurg mizele și poziționările candidațior și ale celor care au capacitatea de a influența deciziile, respectiv ale partidelor și ale liderilor de opinie. Pe segmentul numit convențional de dreapta s-au format două curente. Pe de o parte cel care a pledat pentru promovarea unui candidat capabil să-l învingă pe Igor Dodon, evident, altul decât Maia Sandu, și celălalt vector care respinge dialogul și nu recunoaște alt lider decât Președintele PAS.

În momentul în care Maia Sandu a refuzat discuțiile în vederea susținerii candidatului unic al dreptei, aspiranții înscriși în cursă și-au văzut de drumul lor. La rândul ei Maia Sandu a trebuit să răspundă reproșurilor justificate ale eventualilor parteneri și, în același timp, să caute resurse pentru a acoperi handicapul pe care îl are în raport cu actualul Președinte.

Latura neplăcută pentru liderul PAS este că o cantitate însemnată de resurse ar fi putut veni tocmai de la cei pe care i-a refuzat să-i trateze ca pe niște parteneri egali. Prin urmare, oferta Maiei Sandu priviind cooperarea candidaților de dreapta a venit, dar a fost cam tardivă și cu un conținut diferit de ceea ce se avea în vedere inițial. De fapt, a fost vorba de o capcană prin care liderul PAS intenționa să-i transforme pe ceilalți concurenți în asistenți electorali aflați la dispoziția sa.

Manevra nu funcționează, cel puțin deocamdată, dar, după cum o cunoaștem, putem presupune că Maia Sandu încearcă să realizeze schema verificată: aplicarea presiunilor folosind sondajele și persoanele de prin anumite cancelarii care i-au mai sărit altădată în ajutor. 

De data asta însă va fi mai dificil, deoarece miza locului trei va fi serioasă, căci concurentul care va obține locul trei cu un rezultat foarte bun, apropiat de al Maiei Sandu, va fi și candidat să-i ia locul pe segmentul de dreapta imediat după scrutin. Asta, pentru că liderului PAS i se va cere să lase scena politică după o nouă înfrângere în fața lui Igor Dodon. Mai ales după una anticipată de toată lumea.

În aceste condiții Maia Sandu apelează la tehnologiile din categoria grea: speculații, manipulări și diversiuni. La alegerile parlamentare precedente liderul PAS a recurs la minciuna cu ”otrăvirea” cu mercur. Mai nou, în disperare de cauză,  este invocată divinitatea. Că cică, conform cu noua dogmă a activiștilor Maiei Sandu, dânsa ar fi trimisul divinității ca să salveze Republica Moldova.

În această panoplie de mijloace, tehnica cu sondajele trucate reprezintă o chestie banală. Scopul este și el cât se poate de simplu: să-i determine pe ceilalți să cedeze presiunilor Maiei Sandu în virtutea faptului că ea ar fi singurul candidat capabil să-l învingă pe Igor Dodon. Că sondajul realizat de un ONG din anturajul Maiei Sandu este în contradicție flagrantă cu toate sondajele anterioare efectuate de instituții consacrate, nu contează în imaginea celor de la PAS.  

Importantă va fi însă reacția liderilor vizați, în special în situația în care este la vedere faptul că au a în față un sondaj lipsit de obiectivitate și care îi dezavantajează. Decizia le aparține și au de rezolvat o dilemă: fie se lasă manipulați de sondajul Maiei Sandu, fie se vor preocupa de prezența lor în viața politică de după alegerile prezidențiale.  ___________________________________________________________________________________

 

Opiniile experților pot fi urmărite și pe canalul nostru de TELEGRAM - Expert Opinion   

Autor:  Vitali Catana Sursa:  Politics.MD

Știri asemănătoare
 
Adaugă comentariu
Nume  *
Mesaj *
Recomandate
Partide politice
Sondaj
După creșterea numărului de infecții noi cu coronavirus, trebuie restabilite măsurile de carantină?
Da - 69.77%
Nu - 30.23%
Nu știu - 0%