Experți
EDITORIAL // Moftul Maiei Sandu și Procuratura
 22 Mai 2020 15:22  3564
 În sfârșit Curtea Constituțională a dispus cu privire la constituționalitatea prevederilor din Legea nr. 3 din 25 februarie 2016 cu privire la Procuratură, dar și constituționalitatea Hotărârii Parlamentului nr. 101 din 30 iulie 2019 privind înaintarea candidaturii la funcția de Procuror General interimar al Republicii Moldova și constituționalitatea Decretului Președintelui Republicii Moldova nr. 1232-VIII din 31 iulie 2019 privind desemnarea lui Dumitru Robu în funcția de Procuror General interimar.

Este o decizie a Curții Constituționale corectă în general și rezonabilă în partea care privește mandatul actualului Procuror General.

 Am vorbit la vremea respectivă și am afirmat cu voce tare că modificările operate în Legea cu privire la Procuratură și actele normative care au intervenit în consecință sunt neconstituționale. Era și mai bine ca procedurile de numire a Procurorului General să fi avut loc în baza prevederilor constituționale și ale legii.

 Dacă însă ai o Maie Sandu care consideră că păpușarii sunt capabili să-i promoveze mofturile la fel de perseverant precum au reuțit să-i croiască cariera prin dedesubturile politicii, și dacă mai ai și o ministră a justiției pe măsură de cinică și habarnistă, se întâmplă cum s-a întâmplat.

 Textul din art. 125 al Constituției este cât se poate de explicit: la numirea Procurorului General participă Consiliul Superior al Procurorilor și Președintele Republicii Moldova. Atât. Procedura nu este una aleatorie, ci reprezintă expresia unei construcții care are menirea să asigure un echilibru adecvat între necesitatea de a garanta independența instituției procuraturii și nevoia de a exercita o presiune politică corespunzătoare în vederea reformării acesteia.

Orice intervenție arbitrară care limitează în special atribuțiile Consiliului Superior al Procurorilor în ceea ce privește desemnarea candidaților la funcția de Procuror General desființează acest echilibru și denaturează sensul prevederilor cu privire la independența Procuraturii.  

Maia Sandu și anturajul dânsei au decis că trebuie să fenteze Constituția, anulând rolul Consiliului Superior al Procurorilor prin intermediul unui concurs neconstituțional improvizat de ministresa justiției.

În pofida faptului că efectele legii neconstituționale s-au produs, e bine că forul constituțional a tranșat problema. Din punct de vedere politic însă semnificațiile rămân aceleași. Maia Sandu este în continuare politicianul extrem de toxic care promovează cu cinism interesele celor care au grijă să-i netezească parcursul politic, sfidând chiar și legea supremă a Republicii Moldova.

Despre ce fel de interese e vorba? Unul a fost deja realizat, s-a produs eliberarea lui Filat. În rest, ce fel de interese pot avea cei care au participat la furtul miliardului?

 

 

______________________________________________________________________________________________

Opiniile experților pot fi urmărite și pe canalul nostru de TELEGRAM - Expert Opinion   

Autor:  Vitali Catană Sursa:  Politics.MD

Știri asemănătoare
 
Adaugă comentariu
Nume  *
Mesaj *
Recomandate
Partide politice
Sondaj
COVID-19 în Republica Moldova
CAZURI - 94.3%
CAZURI RECUPERATE - 5.03%
DECESE - 0.67%