Politicieni
ANALIZĂ // Care sunt practicile și unde merge PR-ul în Moldova?
 15 Ianuarie 2020 13:00  2875
La început de 2020 facem bilantul anului trecut, in care am avut de toate, reușite și eșecuri, așteptări și revelații, tragem linia și analizăm ce am făcut și ce se va regăsi în To-Do-ul pentru anul acesta. La Communications Boutique am încheiat 2019 prin prezentarea rezultatelor unui studiu despre piața PR din Moldova. Ideea să facem un studiu al PR-ului din Moldova ne-a venit cam la început de toamnă. Ne-am propus să cercetăm sectorul comunicării și a relațiilor publice, să aflăm părerile specialiștilor din domeniu privind câteva subiecte: care sunt driverii de dezvoltare/stagnare a pieței, ce dificultăți întâmpină în lucru, cum sunt măsurate rezultatele unei campanii și cum ar cheltui niște bani inexistenți în cazul în care sunt rugați să viseze.

Piața PR din Moldova se dezvoltă

Datele sondajului au fost colectate printr-un chestionar trimis prin e-mail, în Messenger sau în chat-uri, direct. Sondajul a fost expediat la cca 120 de adrese de e-mail și contacte în Messenger, dintre care au răspuns 44 de persoane. Din totalul de respondenți, cei mai mulți – circa 26% activează în calitate de specialiști într-o companie internațională, 20% – la o agenție de comunicare/PR/Marketing, 18%  – în organizații non-profit (ONG, partid politic), 16% – la o instituție publică/ companie de stat, 13% – în companii comerciale/for-profit, iar circa 5% din respondenți sunt freelanceri.

La întrebarea dacă piața de PR din Moldova se dezvoltă, stagnează sau degradează, cu o diferență considerabilă, circa 63% afirmă că se dezvoltă, 30% din toți cred că stagnează, iar aproape 7% – consideră că sectorul relațiilor publice degradează.

Noile soluţii digitale

Noile soluții digitale, concurența și bugetele disponibile sunt principalii driveri ai dezvoltării pieței PR în Moldova. O spun în studiu înșiși specialiștii din domeniu.

În funcție de răspunsul la întrebarea despre starea PR din Moldova, respondenții au fost încurajați să analizeze și să identifice care sunt principalii driveri ai dezvoltării, cauze ale degradării și ai stagnării.

Din perspectiva specialiștilor moldoveni în comunicare, factorii care stimulează dezvoltarea de PR (întrebare în care respondenții puteau să aleagă mai multe variante de răspuns) sunt noile soluții digitale. Totodată, o bună parte din respondenți au mai indicat „Bugetele disponibile” (20%) și „Concurența” (20%) – ca driveri care duc la evoluția PR-ului din Moldova. „Pregătirea resurselor umane” este al patrulea factor care are o pondere în schimbarea situației în domeniu, pentru acest răspuns au optat 44% din respondenți. Iar cei mai puțini presupun că „Piața Mass-media” și „Evenimentele politice” au o influență vizibilă în mediul relațiilor publice.

În Moldova, comunicatorii se ocupă de organizarea evenimentelor (67%), brand awareness (65%), îmbunătățirea reputației (62%), social media management (62%), remedierea situațiilor de criză (60%), relațiile cu autoritățile (55%), dar și de relațiile cu beneficiarii/clienții/consumatorii (55%) și creșterea vânzărilor (27%).

Of-urile și dificultățile meseriei

În topul problemelor care le dau bătăi de cap PR-iștilor sunt bugetele reduse (55%), dificultățile în măsurarea obiectivă a PR-ului (55%) și volumul de lucru prea mare (41%). De asemenea, aceștia menționează pregătirea insuficientă a colegilor comunicatori (39%), dificultățile în comunicare cu colegii ne-comunicatori/șefii (34%) și serviciile outsource de proastă calitate (23%).

Lipsa de competențe (20%) și insuficiența de idei/abordări noi (20%) sunt lucrurile care cel mai puțin îi deranjează pe PR-iștii din Moldova. Se pare că specialiștii din sectorul PR și comunicare nu duc lipsă de idei noi și încredere în capacitățile proprii. Acest fapt bucură și sperăm că și clienții cred așa :)

Fie că e vorba de un volum mare de lucru și puțin timp de care dispun ori pentru că se dorește realizarea unor servicii mult mai calitative, instituțiile și companiile recurg la outsourcing. Am întrebat specialiștii ce tipuri de servicii au contractat de la alte organizații/freelanceri în ultimele 12 luni. Rezultatele arată că serviciile de design (71%) și producerea de content video/grafic (66%) sunt serviciile cel mai des contractate în afară, dar comunicatorii apelează la outsource și pentru organizare de evenimente (33%), traininguri (30%) și social media management (30%).

Specialiștii de PR/comunicare în Moldova se descurcă de sine stătător în comunicare internă (83%), social media management (69%), organizare de evenimente (65%), planificare strategică (58%), media relations (55%), comunicare de criză (48%).

Ce ar face un comunicator cu un buget de 10 000 euro

O mare parte ar fi alocat bani pentru social media și lucrul cu influencerii, tot în rețele de socializare – combinate, aceste două categorii ar lua, în mediu, peste 50% din bani. O altă prioritate este organizarea evenimentelor, cu aproximativ 1/3 din bani, probabil, pentru că organizarea evenimentelor este una dintre ocupațiile de bază a comunicatorilor din Republica Moldova.

Rezultate

Pe ce se bazează specialiștii de PR și comunicare când analizează rezultatele muncii lor. Google Analytics sau volumul vânzărilor? Vedeți mai jos cum demonstrează eficacitatea implementării unei campanii.

Dacă totuși peste 50% dintre respondenții studiului au menționat că întâmpină dificultăți în măsurarea obiectivă a PR-ului, haideți să vedem modalitățile de măsurare a eficienței PR-ului pe care le analizează specialiștii din domeniu.

60% din respondenți raportează eficiența muncii lor la numărul de mențiuni în social media, 58% – urmăresc Google Analytics și Pixel, 55% consideră că numărul de mențiuni în mass-media este un bun indicator al eficienței PR-ului.

Comunicatorii, de regulă, nu utilizează servicii de monitorizare media în activitatea lor de zi cu zi.

Credem că cercetările în domeniul PR și comunicare sunt importante pentru dezvoltarea industriei. Răspunsurile au fost colectate de Communications Boutique în perioada octombrie-decembrie 2019.

Despre noi

Communications Boutique este o companie de comunicare fondată în anul 2011 în Moldova. De peste 8 ani, BTQ elaborează și implementează programe de comunicare integrată printr-o gamă largă de servicii.

În plus, BTQ dispune de un sistem eficient de social media listening, unic în Republica Moldova, care permite studierea comunicării în rețelele de socializare, pe anumite cuvinte-cheie, și analiza datelor după criterii demografice și de impact: localitatea autorilor, genul, profilul unic în rețea, numărul de followeri și impactul fiecărei postări.

Sursă: iqads.ro

 

Autor:  Vitalie Condratchi Sursa:  www.iqads.ro

Știri asemănătoare
 
Adaugă comentariu
Nume  *
Mesaj *
Recomandate
Partide politice
Sondaj
După creșterea numărului de infecții noi cu coronavirus, trebuie restabilite măsurile de carantină?
Da - 69.77%
Nu - 30.23%
Nu știu - 0%