Destructurarea majorității Parlamentare a început de la un scenariu mai puțin posibil, cu plecări și dezamăgiri a deputaților Partidului Democrat. Aceștia fiind într-o situație nefavorabilă au avut posibilitatea să negocieze cu PSRM condiții prielnice pentru formațiunea sa, însă negocierile interne nefinisate și problemele asupra structurii partidului au lăsat loc pentru o nouă etapă de traseism politic.
Apropierea alegerilor prezidențiale și rezistența ratingului partidului de guvernare, instituțiilor de stat și principalului oponent al opoziției de dreapta, au activat mai multe strategii radicale a opoziției parlamentare și a partidelor extraparlamentare.
Desființarea majorității parlamentare ridică la o nouă etapă de negocieri partidele parlamentare, care deja au loc, dar despre care nu se vorbește în spațiul larg. Anume această etapă de negocieri va influența următoarele scenarii politice: alegeri anticipate, o nouă majoritate, guvern minoritar etc.
Guvernul Chicu este poziționat stabil la capitolul încrederii și eficienței, nu putem vorbi de mari rezultate la fel cum și de mari greșeli. Pe fundalul pandemiei și crizei economice, Guvernul menține ritmul implicării în rezolvarea problemelor social-economice. Strategia accentuării atenției și eforturilor asupra programelor sociale a fost preluată și de Președinție. În comparație cu aceste două instituții, Parlamentul R.Moldova rămâne în urmă la capitolul credibilității, lucru confirmat de ultimele sondaje. Unii deputați au uitat că Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului Republicii Moldova și unica autoritate legislativă a statului. Ignorând obligațiile sale principale, unii deputați folosesc statutul doar pentru campanii politice, declarații populiste uitând de posibilitatea elaborării legislației eficiente, proiectelor anti-criză, consolidarea societății și reîntoarcerea credibilității în instituții de stat la nivel intern și extern.
În condițiile lipsei de alternativă, capabilă să-și asume responsabilitatea pe perioada de criză economică, politică, pandemică și nepregătirea opoziției de alegeri anticipate parlamentare, destructurarea majorității nu reprezintă un pericol pentru actualul Executiv, chiar și cu existența unui guvern minoritar.
Formarea noului Guvern prin unirea forțelor de centru-dreapta nu e posibilă din cauza concurenței între partidele de dreapta. PAS și PPDA sunt concurenți ce pretind pe același bazin electoral. Orice susținere din partea grupului PRO Moldova și Partidului Șor va avea un efect negativ asupra credibilității formațiunilor conduse de Maia Sandu și Andrei Năstase, fapt ce va micșora șansele de a obține rezultatul dorit la alegerile prezidențiale și parlamentare.
Majoritatea cetățenilor nu sprijină ideea unor alegeri parlamentare anticipate în Republica Moldova, iar provocarea unei crizei politice va fi dur taxată de electorat. Respectiv, în condițiile unui număr scăzut de alegători majoritatea partidelor din Parlament nu se vor regăsi în legislativ după alegerile anticipate. În prezent, putem menționa doar două formațiuni, care sigur vor reprezenta electorarul său în Parlament: PSRM și PAS. Șansele celorlalte partide sunt sau foarte mici, sau vor depinde de greșelile comise de formațiunile favorite.
Scenarii pentru depășirea situației politice sunt multe și toate îs motivate de scopurile reale ale formațiunilor politice. A nu se confunda cu scopurile și declarațiile făcute în scop electoral. Pentru a obține putere unii vor trebui să cedeze, iar dorința de a câștiga bătălia va duce la înfrângere în războiul politic. Adevăratul joc politic abia începe.
___________________________________________________________________________________
Opiniile experților pot fi urmărite și pe canalul nostru de TELEGRAM – Expert Opinion