Guvernarea PAS riscă să piardă Întreprinderea de Stat Calea Ferată din Moldova (CFM), așa cum Alianța pentru Integrare Europeană (AIE) a pierdut Aeroportul și compania Air Moldova. Atenționarea vine din partea liderului PSRM, Igor Dodon, care a declarat în cadrul ședinței Comisiei economie, buget și finanțe că noul Cod al transportului feroviar, susținut de majoritatea PAS, ridică multe semne de întrebare.
„Separarea transportului de pasageri de transportul de mărfuri trebuie foarte bine calculată. Noul director al CFM poate să confirme, că transportul de pasageri este subvenționat de transportul de mărfuri. Transportul de pasageri nu este rentabil la CFM. Dacă separăm transportul de pasageri, el automat falimentează. Fără subvenții de la stat – falimentează. De asta avem semne de întrebare. Falimentarea unui segment va duce la efecte sociale”, a declarat Dodon.
Liderul PSRM a amintit că înstrăinarea companiei Air Moldova, dar și concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău, au fost posibile anume prin aplicarea unei scheme similare.
„Nu mai faceți comparație cu transportul avia, că s-a făcut liberalizarea și totul este bine. După liberalizare, am rămas fără Aeroport, fără Air Moldova. Apropo, Air Moldova, până în 2009, era întreprindere profitabilă, care aducea dividente de până la 40 milioane de lei pe an”, a spus Dodon.
Deputatul a precizat că Blocul Comuniștilor și Socialiștilor se va abține de la votarea acestui proiect.
Precizăm că proiectul noului Cod al transportului feroviar, care urmează a fi supus dezbaterilor în ședința plenară a Parlamentului, prevede că infrastructura feroviară va aparține în continuare statului, iar serviciile de tracțiune, transport pasageri și marfă vor fi separate și vor putea fi prestate de operatori privați.