Forțele armate ucrainene au reușit să doboare un avion rusesc de detectare radar cu rază lungă de acțiune A-50, atrăgându-l într-o capcană, a declarat analistul Tom Cooper, adăugând că a fost opera specialiștilor ucraineni în radare și rachete.
Într-un comentariu pentru Forbes, expertul a subliniat că mai multe radare situate pe teritoriul Crimeei, anexată temporar, ar fi putut fi dezactivate în timpul loviturilor de sâmbătă ale Forțelor de Apărare ale Kievului, ceea ce le-a permis să suprime acoperirea radarului inamic, lăsând bateriile de rachete supraviețuitoare din peninsulă parțial nevăzute.
Acest lucru se întâmplă în principal în nordul Crimeei, unde terenul poate masca avioanele, UAV-urile și rachetele ucrainene.
„Comandanții ruși au făcut un lucru evident, dar stupid. Ei au ordonat ca unul dintre avioanele radar A-50U, care în mod normal zboară departe în sud, deasupra Mării Azov, să se deplaseze mai la nord pentru a extinde acoperirea radar peste cea mai mare parte a Crimeei”, crede Cooper.
Imaginile din satelit arată că traseul cel mai nordic al A-50 trece pe deasupra orașului Berdiansk, care se află în raza de acțiune a sistemelor Patriot. Cu toate acestea, forțele armate ucrainene ar fi putut desfășura un alt sistem de apărare aeriană, S-300, pentru a lansa atacul.
„Este posibil ca ucrainenii să fi desfășurat un lansator și un radar, precum și echipamente de alimentare cu energie pentru unul dintre cele trei SAM-uri PAC-2/3… împreună cu unul dintre radarele lor S-300”, sugerează Cooper. Forbes notează că surse rusești au raportat deja că o baterie ucraineană S-300 necunoscută până acum a fost activată înainte ca A-50 și Il-22 să fie lovite.
Este probabil ca acest sistem să fi funcționat în cooperare cu Patriot în acel moment. S-300 ar putea, de exemplu, să efectueze iluminarea inițială și să ghideze ținta de-a lungul traiectoriei către o baterie Patriot ascunsă din apropiere. După aceea, SAM-ul american ar putea să își activeze radarul pentru câteva secunde.
„Suficient de mult timp pentru a-și obține propriile date de țintire, dar prea puțin pentru ca rușii să îi detecteze în mod fiabil radiația și să o evalueze ca pe o amenințare”, explică Cooper, adăugând că, în cele din urmă, a fost o lansare de rachetă reușită.
Pe 14 ianuarie, forțele de apărare ucrainene au doborât un avion rusesc de detectare radar cu rază lungă de acțiune A-50 deasupra Mării Azov și au lovit un avion centru de control aerian inamic Il-22, care se pare că a reușit să ajungă la aerodromul Anapa. Defence Express a comparat deja eliminarea aeronavei DRLV cu scrierea unei noi pagini în istoria militară, deoarece acesta este primul caz de acest fel.
Distrugerea aeronavei de detectare a radarului cu rază lungă de acțiune A-50 a Forțelor Armate Ruse este de mare importanță. Cel mai probabil, Federația Rusă va fi nevoită să reconsidere problema limitării zonelor de operare a aeronavelor sale, potrivit serviciilor de informații ale armatei britanice.
Aeronava A-50 joacă cel mai important rol în sistemul de supraveghere aeriană al rușilor pentru operațiuni de luptă.
„Forțele aeriene ruse mai au opt avioane A-50, care probabil pot acoperi consecințele pierderii . Cu toate acestea, sarcina crescută a aeronavelor rămase, combinată cu pierderea echipajului, va limita probabil durata pe termen lung a misiunii”, au adăugat serviciile de informații.
Șeful Direcției Principale de Informații a Ministerului Apărării al Ucrainei, Kirilo Budanov, a spus că distrugerea aeronavei rusești de detectare a radarului cu rază lungă de acțiune A-50 va afecta probabil capacitatea Rusiei de a opera și comunica pe front „non-stop” .