Scopul semafoarelor inteligente este de a evita accidentele cu urmări grave care au loc în intersecții, în special în cele aglomerate. Unul dintre aceste proiecte și-a arătat eficiența deja la intersecția bulevardului Dacia cu strada Băcioii Noi, traseu care face legătura dintre aeroport și Capitală.
Cu aceste precizări a venit primarul Ion Ceban, care a mai declarat că datorită semafoarelor inteligente sunt descurajate manevrele periculoase ale șoferilor.
”Potrivit Direcției Mobilitate Urbană, analiza datelor colectate în urma monitorizării continue a fluxurilor de transport în intersecție ne arată o dinamică pozitivă de optimizare integrală a capacității de circulație în intersecție. De la instalarea semafoarelor inteligente, în luna martie 2022, timp în care au fost active în regim de testare, nu s-a înregistrat niciun accident rutier în intersecția dată, comparativ cu anul trecut, când trei dintre accidentele documentate au fost cu urmări fatale”, a declarant edilul Ion Ceban.
Amintim că acest sistem inteligent scanează fluxurile de vehicule și transmite informația către semafor, care acordă consecutiv culoarea verde vehiculelor pe axele prioritare, axele secundare, precum și pietonilor, totul în doar câteva secunde. Însă, cel mai important lucru este flexibilitatea oferită și potențialul de a fluidiza mai bine traficul.
”Spre exemplu, în cazul unui flux mai mare de vehicule ce sunt în așteptare pe artera principală (bd. Dacia), sistemul poate extinde durata timpului verde, pentru a acomoda sporirea capacității de trecere în intersecție. În același timp, în cazul creșterii cozilor de vehicule pe axele secundare (str. Băcioii Noi) poate acorda mai repede verde mașinilor care se află în așteptare. Datorită acestui fapt, au fost atinse două obiective cruciale în funcționarea intersecției și anume: excluderea principalului hazard de accidente – manevra de stânga de pe axele secundare, care a devenit una protejată și reducerea întârzierilor în nod, prin adaptarea timpilor de semaforizare în funcție de fluctuațiile traficului în timp, pe fiecare braț. Sistemul analizează toate variabilele şi adaptează „timpul de verde” pentru a asigura un flux continuu al vehiculelor şi pentru a preveni eventualele ambuteiaje pe direcțiile prioritare de circulație, în funcție de perioada zilei. Mai mult, prin intermediul camerelor video, care servesc drept senzori, se poate efectua monitorizarea situației rutiere atât în timp real, cât și sub formă de înregistrare video, pentru elucidarea circumstanțelor unor potențiale incidente rutiere”, a precizat Ion Ceban.
De asemenea, implementarea noului sistem permite contorizarea și dinamica în timp a fluxurilor de trafic, precum și identificarea tipului de vehicul: autoturism, autobuz, camion, autotren etc. La fel, există potențial de implementare a sistemului de acordare a priorității vehiculelor de rută în regim automat, fără intervenția operatorului, precum și verificarea respectării graficelor de circulație.
Această soluție de semaforizare mai este denumită și funcționare în regim adaptiv sau sistem cu dirijare dinamică locală.
”Totodată, sistemul oferă posibilitatea de a fi integrat într-un sistem unic de comandă și control, care constă în posibilitatea de ajustare a timpilor de semaforizare din intersecții în funcție de valorile de trafic înregistrate de senzori, care preiau şi transmit informații către centrul de control al traficului, prin intermediul rețelei de comunicații. La nivelul acestui centru, un soft specializat analizează datele culese şi stabilește timpii de semaforizare în funcție de aceste informații – numărul de mașini care se apropie de intersecție, viteza cu care acestea rulează, direcția de mers etc.”, a mai adăugat Ion Ceban.