Douăsprezece state europene, printre care Germania, Marea Britanie, Polonia, Olanda, cele cinci țări nordice și cele trei state baltice, au convenit asupra unor măsuri comune pentru a contracara „flota-fantomă” a Rusiei. Aceasta este folosită pentru exportul de petrol în scopul eludării plafonului de preț stabilit de G7. Anunțul a fost făcut luni, 16 decembrie, într-o declarație comună publicată pe site-ul Guvernului Estoniei, transmite DW.
Premierul Estoniei, Kristen Michal, a subliniat că flota rusă „fantomă” reprezintă o amenințare pentru securitatea, economia și mediul Europei. „Cei care aleg să acționeze în umbră trebuie să fie pregătiți pentru consecințe. Facem pași coordonați pentru a descuraja flota-fantomă a Rusiei și pentru a preveni încercările de a ocoli sancțiunile”, a declarat Michal.
În urma reuniunii Joint Expeditionary Force (Forța Expediționară Comună) desfășurate la Tallinn, șase țări – Marea Britanie, Danemarca, Suedia, Polonia, Finlanda și Estonia – vor intensifica verificarea documentelor de asigurare ale navelor suspecte care tranzitează zone strategice, precum Strâmtoarea La Manche, Strâmtorile Daneze și Golful Finlandei.
Informațiile colectate, inclusiv despre navele care refuză să răspundă solicitărilor, vor fi analizate împreună cu partenerii internaționali.
Prin aceste măsuri, cele 12 state urmăresc nu doar limitarea veniturilor Federației Ruse din exportul de petrol – venituri care alimentează războiul din Ucraina – ci și sporirea siguranței ecologice a regiunii. Experții ecologi au identificat că aproape 200 de tancuri petroliere utilizate în „flota-fantomă” sunt învechite și prezintă un risc major de poluare. În ultimii ani, acestea au fost implicate în mai multe scurgeri de petrol.
La 16 decembrie, Uniunea Europeană a aprobat al 15-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei. Printre acestea se numără interdicții asupra a 52 de nave din țări terțe, parte a „flotei-fantomă” a Rusiei. Astfel, numărul total al navelor sancționate de UE a crescut la 79, acestora fiindu-le interzis accesul în porturile europene și utilizarea serviciilor oferite de companiile europene. În plus, sancțiuni au fost aplicate și companiilor rusești din industria apărării și transportului maritim.
Măsuri similare au fost luate și de Marea Britanie, care a adăugat în noiembrie alte 30 de nave pe lista sancțiunilor, numărul acestora ajungând la 73.
Plafonul de preț pentru petrolul rusesc a fost introdus de G7 în decembrie 2022, odată cu embargoul UE asupra petrolului rusesc. Prețul maxim permis este de 60 de dolari pe baril, iar companiilor occidentale li se interzice să asigure navele care transportă petrol vândut la prețuri mai mari. Pentru a ocoli aceste restricții, Rusia a creat o „flotă-fantomă”, formată din nave care operează în afara normelor internaționale.