Experții americani în informații și securitate națională au declarat pentru DW că există toate motivele să se aștepte ca actori străini să încerce să intervină în alegerile prezidențiale din 2024.
Deși majoritatea informațiilor privind interferența în alegerile din 2024 sunt clasificate, unele comentarii oficiale susțin ceea ce raportează experții: Directorul Biroului Federal de Investigații al SUA, Christopher Wray, a anunțat în februarie că mulți actori străini sunt interesați de viitorul scrutin din 5 noiembrie 2024.
Un raport publicat de Centrul de analiză a amenințărilor Microsoft (MTAC) în aprilie a declarat că, deși interferența străină a început lent în acest an, amenințările online – în special din partea actorilor ruși – au fost deja identificate.
De obicei, guvernele se angajează în interferențe electorale pentru a diminua credibilitatea democrației americane, pentru a distrage atenția Washingtonului de la problemele interne și pentru a schimba politica în favoarea intereselor lor.
Interferență „vastă” în alegerile din 2016 din SUA
Interferența Rusiei în alegerile americane din 2016 a fost, potrivit raportului Mueller care a investigat amestecul Rusiei, „vastă și complexă”. Printre altele, hackerii ruși au folosit roboți pentru a răspândi dezinformări polarizante pe rețelele de socializare și au pătruns în serverele Comitetului Național Democrat.
De la alegerile din 2016, despre care mulți experți spun că au deschis un nou front în ceea ce privește interferența electorală bazată pe internet, comunitatea de informații a SUA „a sporit prioritatea acordată interferenței electorale străine și s-a reorganizat pentru a se asigura că rapoartele din diferite surse sunt împărtășite și evaluate în context complet de către o echipă de experți”, a declarat Stephen Slick, un fost oficial al Agenției Centrale de Informații și al Consiliului Național de Securitate al SUA.
În ultimii opt ani, companiile de social media au cooperat, de asemenea, cu guvernul SUA pentru a patrula pe site-urile lor în căutare de semne de interferență electorală străină, consolidându-și diviziile de analiză a amenințărilor.
Unul dintre cele mai recente exemple ale acestei cooperări a fost anunțat la Conferința de securitate de la München din februarie. Directori de la Amazon, Google, Meta și TikTok, printre altele, au semnat un pact prin care au convenit să adopte „măsuri de precauție rezonabile” pentru a împiedica instrumentele AI să afecteze alegerile globale.
Rusia va fi probabil principalul jucător în 2024
Stephen Slick, care conduce Proiectul de Studii de Informații al Universității Texas-Austin, a declarat că el crede că Rusia va fi probabil principalul jucător în încercările străine de a interveni în alegeri.
„Președintele Putin este izolat diplomatic din ce în ce mai mult”, a spus el. „Pentru liderul rus, nu există nicio îndoială că o victorie electorală a lui Donald Trump în noiembrie este preferabilă”.
Donald Trump este candidatul republican la prezidențiale, în timp ce actualul vicepreședinte Kamala Harris este candidatul prezumtiv al Partidului Democrat.
Putin, a declarat Slick, nu are niciun interes ca Washingtonul să mobilizeze aliații NATO în apărarea Ucrainei și are „totul de câștigat și puțin de riscat” în încercarea de a interveni sau de a perturba viitoarele alegeri.
China, Iranul și Cuba vor încerca, de asemenea, probabil, să influențeze rezultatele alegerilor, dar, a spus Slick, aceste încercări vor avea loc probabil la o scară mai mică. China ar putea încerca să influențeze anumite alegeri, a spus el, dar „este puțin probabil să riște la fel ca Rusia”.
Slick a declarat că se așteaptă ca Iranul, Cuba și alte state să se angajeze probabil în operațiuni mai puțin sofisticate, axate pe probleme, pe rețelele de socializare în preajma alegerilor.
David Dunn, profesor de politică internațională la Universitatea Birmingham din Regatul Unit, a fost de acord, adăugând că, având în vedere conflictul din Gaza, poziția Iranului în cursa viitoare este mai puțin clară decât cea a Rusiei.
„Niciuna dintre administrații nu arată bine dacă stai în Teheran”, a spus el.
Dar, fără dovezi specifice privind amenințările tangibile la adresa alegerilor, care rămân foarte secrete, este dificil să se estimeze amploarea interferenței potențiale în cursa din 2024, a declarat Corri Zoli, director de cercetare la Institutul de Politici de Securitate și Drept al Universității Syracuse din New York.
„Nu există niciun dubiu că majoritatea concurenților Statelor Unite – Rusia, China, Iran și alte națiuni – sunt interesați de alegerile noastre” și probabil că lansează deja campanii de dezinformare online, a spus Zoli.
Cu toate acestea, a spus ea, „este foarte dificil să puneți mâna pe amploarea exactă a acestor operațiuni”.
„Dacă nu urmăriți pur și simplu conturile de Instagram ale Agenției de Cercetare a Internetului din Rusia sau dacă nu vă uitați la organizațiile sponsorizate de China, ONG-urile – așa-numitele organizații private care sunt legate prin mijloace indirecte de Partidul Comunist Chinez – dacă nu faceți asta, este foarte greu să spuneți magnitudinea”, a spus ea.
Vor fi alegerile din 2024 „deepfake”?
Deși oficialii americani – inclusiv directorul FBI – și-au exprimat îngrijorarea că inteligența artificială generativă sofisticată și videoclipurile deepfake extrem de convingătoare ar putea juca un rol mai important în alegerile viitoare decât în anii precedenți, raportul MTAC care prezintă amenințările tehnologice la adresa alegerilor a concluzionat că acest lucru este puțin probabil.
Deepfakes sunt videoclipuri manipulate pentru a face o persoană să pară că spune sau face ceva ce de fapt nu a spus sau nu a făcut pentru a răspândi dezinformări.
„Constatările noastre, până în prezent, sugerează că ipoteza potrivit căreia videoclipurile deepfake sintetice de mare producție vor crea înșelăciune în masă sau confuzie pe scară largă nu s-a adeverit”, se arată în raport.
Autorii au scris că, dacă există un „deepfake sofisticat lansat pentru a influența alegerile din noiembrie, instrumentul utilizat pentru a face manipularea probabil că nu a intrat încă pe piață”.
Dar nu se poate considera de la sine înțeles că acest lucru nu se va întâmpla înainte de alegeri, au adăugat autorii, menționând că „instrumente AI video, audio și de imagine din ce în ce mai sofisticate intră pe piață aproape în fiecare zi”.
Falsurile online care atrag cel mai mult publicul în prezent sunt, de obicei, aceleași tipuri de falsuri pe care actorii răi le folosesc de zeci de ani, se arată în raport.
„Știrile false cu logo-uri media falsificate – o tactică tipică a actorilor afiliați Rusiei – obțin de câteva ori mai multe vizualizări și distribuiri decât orice videoclip cu AI generativ complet sintetic pe care l-am observat și evaluat”, au scris autorii.