Servicii publice și private digitalizate în proporție de 100 de procente până în anul 2030 – este obiectivul pe care și l-au stabilit autoritățile Republicii Moldova pentru a sprijini reformele socio-economice, a reduce cheltuielile și a spori accesibilitatea cetățenilor. Obiectivul autorităților este unul ambițios, dar realizabil, dat fiind că deja jumătate dintre serviciile publice au fost digitalizate, iar beneficiile sunt vizibile.
În prezent, cetățenii Republicii Moldova pot accesa în format online 288 de servicii publice, din totalul de 636 disponibile pe Portalul Serviciilor Publice. În mediul privat, cota digitalizării serviciilor este mai mare și atinge aproape 60 la sută. Deși procesul de digitalizare avansează cu pași rapizi, o parte dintre cetățeni, mai ales la sate, este încă reticentă la schimbare și preferă, tradițional, să meargă la ghișee pentru a beneficia de diferite servicii. Pentru a ajuta cetățenii să acceseze și să achite online serviciile publice, Guvernul a deschis în mediul rural 103 centre Unificate de Prestări Servicii, a precizat directorul Agenției de Guvernare Electronică, Andrei Prisăcar.
„Se dorește să fie inclusă, de asemenea, o optimizare pe partea de costuri, reducerea cheltuielilor pentru menținerea acestor ghișee fizice. Se propune ca, conform strategiei, să existe în jur de 300 de Centre Unificate de Prestări Servicii. Este important de menționat că aceste centre vor acoperi ariile de acces pentru satele din vecinătate”
Planul de digitalizare în proporție de 100 % își propune să ușureze viața cetățenilor prin oferirea unei game largi de servicii electronice, pentru a nu mai fi nevoiți să se prezinte la ghișee, a mai precizat Andrei Prisacar.
„La prima etapă de implementare, se propune cel puțin să excludem necesitatea ca cetățenii să vină și să cheltuiască resurse, bani și timp pentru a se prezenta la ghișeu. Da, și serviciile să fie accesibile de la distanță, însă odată cu implementarea și automatizarea anumitor procese pe partea de prestator de servicii publice, se propune o reevaluare a costurilor de testare a serviciilor din partea prestatorilor. Scopul este ca acestea să nu crească serviciile în viitor”
Precizăm că, la începutul acestui an, Republica Moldova a aderat la programul „Europa Digitală” al Uniunii Europene, în urma căruia mediul de afaceri, primăriile, ONG-urile și instituțiile centrale din întreaga țară vor avea acces la fonduri europene pentru digitalizare, cu un buget total pentru toate țările membre, de 7,5 miliarde de euro în perioada 2021-2027.