În februarie 2024, Căile Ferate din Moldova (CFM) au fost zguduite de o schimbare majoră în conducerea instituției, odată cu preluarea interimatului de către Serghei Tomșa.
Aceasta a survenit după demisia fostului director general, Oleg Tofilat, care a adus în discuție trei motive principale pentru decizia sa de a părăsi funcția. Printre acestea s-au numărat îngrijorările legate de continuitatea activităților CFM, care se confrunta cu o criză severă de lichiditate și o eficiență operațională redusă. Tofilat a subliniat și impactul negativ al scăderii tranzitului feroviar din Ucraina, o schimbare semnificativă care a contribuit la diminuarea veniturilor CFM.
Situația economică a Căilor Ferate din Moldova s-a înrăutățit începând din august 2022, când redeschiderea Portului Odesa a dus la o scădere a tranzitului de mărfuri pe calea ferată. Acest lucru a dus la restanțe semnificative la plata salariilor angajaților și a impus reducerea activității la doar patru zile lucrătoare pe săptămână începând cu luna septembrie 2024. De asemenea, CFM a încercat să atragă fonduri suplimentare prin licitații pentru vagoane și piese vechi, dar măsurile luate s-au dovedit insuficiente pentru a îmbunătăți situația financiară.
Deși cererile de demisie ale lui Tomșa au existat și anterior, autoritățile au continuat discuțiile cu acesta pentru a-l păstra în funcție. Deși nu au fost oferite explicații oficiale, este clar că situația financiară continuă să reprezinte o provocare majoră pentru Căile Ferate din Moldova.
Abonează-te la canalul nostru de Telegram pentru cele mai recente știri și analize politice!