Close Menu
politics.md
    Facebook X (Twitter) Instagram
    politics.md
    • POLITICĂ
    • AUTORITĂȚI
    • GEOPOLITICA
    • EXPERȚI
    • ANALITICA
    • Română
    Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
    politics.md
    Acasă » Integrare europeană – un proces cu foarte multe semne de întrebare
    EXPERȚI

    Integrare europeană – un proces cu foarte multe semne de întrebare

    11 ianuarie 2023Niciun comentariu
    Share
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

    Procesul de integrare europeană al Republicii Moldova din 2022 este prezentat de actuala guvernare drept un salt spectacular și neașteptat al unui partener umil al UE cu modeste aspirații de aderare la această organizație spre statutul de candidat plenipotențiar care garantează țării noastre într-un viitor previzibil obținerea calității de membru al UE.

    Un asemenea succes diplomatic al guvernării actuale, de altfel, singurul recunoscut în mod necondiționat de observatori, este desigur atribuit în mod discret conjuncturii prielnice datorate nevoii de sprijin al Occidentului pentru Ucraina în războiul cu Rusia. Totuși conducătorii noștri pro occidentali preferă public să scoată în evidență propriile merite și subliniază mereu efortul prometeic al liderilor PAS în cucerirea simpatiilor demnitarilor UE.

    Factorul Maia Sandu, desigur a avut greutate pentru europenii angajați plenar în fardarea imaginii ei politice dar ordinea factorilor decisivi nu poate fi inversată – Ucraina, în mod clar, primează.

    Unii observatori consideră că obținerea statutului de candidat s-a datorat și insistențelor României care a pledat la nivelul UE în favoarea pachetului Ucraina plus obligatoriu Moldova ceea ce ar fi contat în faza finală a luării deciziei. Din nefericire pentru un al treilea aspirant la acest titlu – Georgia – nimeni nu s-a preocupat să promoveze această țară aflată într-o conjunctură nefavorabilă și din această cauză Tbilisi a ieșit temporar din acest joc.

    Această mîndrie a diplomației moldovenești, doar parțial validiată de logica evenimentelor trebuie să fie amendată de un cumul de alți factori care minimizează și mai mult amploarea succesului, invitînd diplomații mai curînd la o sobră reținere. În primul rînd, statutul de candidat obținut de Moldova va putea fi fructificat doar în cazul în care Ucraina va triumfa pe cîmpul de luptă. Acest lucru este rostit răspicat la Kiev și este deseori trecut cu vederea la Chișinău, puțin dispus datorită statutului de neutralitate să-și asume riscuri mari legate de război.

    În acest sens, logica birocratică de bifare a celor 9 precondiții înaintate de UE și pe care Moldova le crede rapid realizabile pîna la finele anului 2023 poate fi ușor dată peste cap de evoluțiile politice nefavorabile în cazul în care situația pe front se va agrava pentru Ucraina. UE deja a făcut aluzie asupra acestui fapt comunicat nouă la mijlocul lunii decembrie de Ministrul nostru de Externe Nicu Popescu care a declarat că ” după realizarea celor 9 recomandări ale Comisiei Europene, s-ar putea să mai primim un set”. Adică, nimic nu e bătut în cuie iar deschiderea capitolelor de aderare poate fi amînată pe un termen nedefinit.

    În plus, europenii au formulat în în luna iunie 2022, adică în momentul acordării statutului de candidat pentru Ucraina și Moldova, ideea de reversibilitate a parcursului european al statelor candidate –    ” Procesul de aderare rămâne bazat pe criterii și condiții stabilite. Asta permite oricărei țări aflate în proces să progreseze pe baza meritelor proprii, dar înseamnă și că apropierea de UE poate fi inversată dacă condițiile de bază nu mai sunt îndeplinite.”

    Acest pasaj înseamnă că în orice moment statul candidat poate fi întors la punctul zero fără vreo șansă de deschidere a capitolelor de aderare. Evident, motiv pentru asemenea sancțiune ar putea servi orice considerent de ordin politic chiar dacă UE a avut grijă să îmbrace această măsură de constrîngere în toga tehnică a evaluarii îndeplinirii celor 9 condiții.

    Desigur, autoritățile moldovene preferă să nu amintească de existența acestei prevederi întrucît sînt încrezători că Moldova nu va fi vizată de aplicarea lor. Deocamdată, diplomații noștri aud la Bruxelles doar încurajări ritoase și îndemnuri motivaționale. Nu este de neglijat nici asistența financiară oferită Moldovei din partea UE care reflectă și ea o datorie morală sau (mai curînd) un interes geopolitic al UE pentru situația din regiune.

    Și totuși e de așteptat ca situația în regiune să se complice. Războiul nu va fi cîștigat ușor de Ucraina (  în general, scenariile optimiste rar se înfăptuiesc). Reglementarea conflictului transnistrean va rămîne o condiție indispensabilă pentru parcursul nostru european, foarte greu de îndeplinit.

    În aceste condiții, procesul de integrare europeană a țărilor din regiunea noastră se va înfunda probabil iar interesul pentru acest proiect va scădea dramatic. Deja putem vedea că sprijinul pentru integrarea europeană a scăzut pînă la 50 la sută în unele sondaje.

    Din această cauză insistențele politicienilor și diplomaților noștri sînt neconvingătoare. Se pare că nici ei nu prea cred în acest proces dar încearcă să salveze aparențele.

    Autor: Cornel Ciurea

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleComisia Națională pentru Integrare Europeană este convocată astăzi în ședință
    Next Article Trei candidați aspiră la funcția de procuror-șef PCCOCS

    POSTĂRI ASEMĂNATOARE

    Val de ură împotriva românilor din R. Moldova: Explicația unui expert

    22 mai 2025

    Miturile anti-UE recirculate înainte de alegeri, demontate de un expert

    6 mai 2025

    Pericol pentru Moldova: Experții avertizează asupra consecințelor unui eventual președinte George Simion

    5 mai 2025

    Comments are closed.

    caută
    RLIVE TV

    Articole recente
    AUTORITĂȚI

    Anca Dragu, în dialog cu directorul FMI: Sprijinul pentru reformele economice ale Moldovei continuă

    30 mai 2025

    …

    POLITICĂ

    Alexandru Tănase: Numirea procurorului general ar trebui să fie o decizie politică asumată

    30 mai 2025

    …

    POLITICĂ

    OIM solicită Moldovei ratificarea Convenției 156 pentru susținerea părinților și îngrijitorilor

    30 mai 2025

    …

    AUTORITĂȚI

    Igor Grosu: Evaluarea procurorilor și judecătorilor, esențială pentru purificarea sistemului de justiție

    30 mai 2025

    …

    AUTORITĂȚI

    Ex-judecătorul Victor Olărescu rămâne demis după decizia Curții Supreme de Justiție

    30 mai 2025

    …

    CATEGORII
    • ANALITICA
    • AUTORITĂȚI
    • EXPERȚI
    • GEOPOLITICA
    • POLITICĂ
    • ARHIVĂ
    • PARTIDE
    • CONTACTE

    © 2025 - Politics of Moldova

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.