Propunerea Irinei Vlah adresată deputaților Parlamentului Moldovei de a revoca mandatul președintelui Maia Sandu potrivit articolului 89 din Constituție este o nouă încercare a unui potențial prezidențiabil de a influența agenda publică prin sugestii care ar cadra cu năzuințele electoratului.
În plus, această declarație vine ca și o concluzie pentru o serie de demersuri făcute anterior de liderul Platformei Moldova în vederea respectării doleanțelor legitime ale cetățenilor moldoveni legate de promovarea unei politici axate pe pace și păstrarea neutralității țării. Potențial, această solicitare privind impeachmentul președintelui poate servi drept un nou punct de program pentru participarea în alegeri prezidențiale în cazul în care Irina Vlah va lua o asemenea decizie.
Totuși inițiativa în sine are puține șanse de a se materializa într-o hotărîre de parlament votată de două treimi de deputați deoarece este greu de crezut că deputații PAS vor rupe rîndurile și vor trece cu tot cu bagaje de partea inamicului. Chiar și așa, intenția Irinei Vlah este de a-i lega și mai mult pe acești deputați de deciziile deseori criminale pe care le iau patronii lor politici în frunte cu Maia Sandu. Deputații PAS, unii dintre care sînt oameni bine intenționați dar rătăciți, speră că în cazul schimbării puterii politice în Moldova, vor fi lăsați în pace de justiție întrucît vor pretinde că aidoma unor soldați au fost la datorie și au executat ordinele generalilor. Irina Vlah crede că în cazul în care acești deputați vor bloca demersul ei în parlament, responsabilitatea pentru fărădelegi le va aparține în totalitate.
Dar persistă dubii și cu privire la disponibilitatea opoziției parlamentare de a răspunde pozitiv la demersul Irinei Vlah. Solicitarea cu privire la suspendarea președintelui trebuie să vină din partea unei treimi de deputați ceea ce ar implica un dialog al partidelor de opoziție din parlament pe acest subiect sugerat de un lideri aflat în afara parlamentului. Este de menționat totuși că partidele își au propriile agende și arareori iau în considerare propunerile care vin din partea concurenților politici.
Cu toate acestea, prin formularea unor pretenții politice care au la bază o vrere populară de a păstra pacea într-o Moldovă amenințată de politicile servile și partizane ale guvernării, Irina Vlah construiește un program politic în care cerința privind suspendarea președintelui este o consecință logică a comportamentului războinic al Maiei Sandu. Irina Vlah crează o realitate în care doi lideri politici, ambele femei, se ciocnesc pe un teren marcat de destabilizare și criză, în care președintele țării agită necontenit flamura războiului și a (auto)distrugerii în timp ce fostul bașcan al Găgăuziei face apel la bunul simț și cere menținerea politicii de echilibru. Contrastul este izbitor și vrea să sugereze o opoziție reală transformată treptat într-o confruntare politică în toată legea care, posibil, va fi decisă ulterior la urne.
Din acest punct de vedere, Irina Vlah pare să fie liderul politic din zona extraparlamentară cu cel mai coerent demers politic care pornește de la doleanța fundamentală a moldovenilor – dorința de pace – și ajunge la revendicări politice care implică scoaterea din circuit a celor care se opun acestei năzuințe. Realizată sau nu, solicitarea de suspendare a președintelui are dreptul la existență și decurge în mod firesc din abaterile de la normal comise de actualul președinte maia Sandu.
Autor: Cornel Ciurea