Membrii și funcționarii Comisiei Electorale Centrale (CEC) au beneficiat de o instruire pe subiectul politicilor și instrumentelor Meta care reglementează publicitatea politică și electorală, desfășurată de reprezentanții Meta, cu suportul Institutului Internațional pentru Democrație și Asistență Electorală (IDEA).
La eveniment au participat și reprezentanți ai Inspectoratului General al Poliției și Procuraturii Anticorupție.
Managerul partener pe domeniul impact guvernamental și social pentru zona Europei Centrale și de Est al companiei Meta, Oscar Braszczynski, a făcut o prezentare despre politica Meta privind plasarea publicității, cum funcționează biblioteca de publicitate (Ad Library) și cum pot fi accesate diferite categorii de informații, dar și care sunt procedurile prin care o autoritate publică poate solicita informații suplimentare de la companie.
Conform unui comunicat al CEC, s-a punctat faptul că subiecții interesați să plaseze publicitate politică trebuie să definitiveze procesul de autorizare a anunțurilor. Opțiunea dată este disponibilă doar pentru agenții de publicitate care locuiesc și se află în țara vizată, la momentul în care este difuzat anunțul. Documentele pentru obținerea autorizării trebuie să fie emise în țara de origine al agentului de publicitate și acestea nu pot fi expirate. Detaliile despre publicitatea politică, inclusiv conținutul reclamei, perioada/durata plasării și suma cheltuită, sunt verificate și stocate în Biblioteca Meta Advertising timp de 7 ani.
„Meta lucrează în strânsă legătură cu autoritățile electorale pentru a lua măsurile adecvate pentru a face față posibilelor amenințări la adresa integrității alegerilor. În cazul apariției eventualelor devieri, organele statului, inclusiv autoritățile electorale, sunt încurajate să raporteze aceste situații, prin intermediul canalelor dedicate de comunicare Meta. În acest fel, compania își propune să crească transparența publicității și integritatea alegerilor pe Facebook și Instagram. Reprezentanții Meta și-au arătat deschiderea de a examina solicitările Comisiei Electorale Centrale, mai ales în perioada electorală și de a răspunde cazurilor de încălcare a politicilor Meta sau legislației Republicii Moldova”, se mai arată în comunicat.
Membrii CEC au menționat că instruirea este un prim pas în procesul de colaborare cu Meta pentru o mai bună monitorizare a difuzării publicității electorale și politice pe rețelele de socializare.
„Această instruire este una necesară și utilă pentru CEC, or noi depunem eforturi ca să oferim transparență și corectitudine procesului de promovare politică și să asigurăm un tratament egal pentru toți actorii politici. În Republica Moldova, ca și întreaga regiune, nu există instrumente de monitorizare a rețelelor sociale la capitolul publicitate, mai ales în perioada electorală”, a spus Pavel Postica, vicepreședintele CEC.
Publicitatea politică și electorală difuzată pe rețelele de socializare este în creștere în ultima perioadă. În acest context, Comisia Electorală Centrală, în calitatea sa de organ responsabil de supravegherea și controlul finanțării politice, și-a propus să își consolideze cunoștințele privind regulile de plasare și modalitatea de supravegherea a publicității politice plătite, dar și să stabilească o colaborare mai strânsă cu companiile care dețin platforme de comunicare online.