Decizia comună a Guvernului și Parlamentului Republicii Moldova este că Aeroportul rămâne în gestiunea statului. Declarația aparține ministrului Dezvoltării Economice și Digitalizării, Dumitru Alaiba. Potrivit oficialului, pentru a crește profitabilitatea acestei întreprinderi autoritățile își propun creșterea competențelor administrației Aeroportului.
La 14 mai, deputatul PAS, Radu Marian, a înregistrat un amendament prin care Întreprinderea de Stat Aeroportul Internațional Chișinău este inclusă în lista bunurilor ce nu pot fi pasibile privatizării. Potrivit parlamentarului, aplicarea interdicției de privatizare a aerogării permite extinderea de la trei la cinci ani a termenului în care pot fi date în chirie spațiile comerciale de la Aeroport. Ministrul Dumitru Alaiba spune că Guvernul agreează decizia Parlamentului, iar managementul Aeroportului rămâne exclusiv prerogativa statului.
„Deputații din Parlament au luat această decizie, decizia a fost consultată cu Guvernul. Este decizia noastră comună de a menține Aeroportul în proprietatea statului. Este unicul activ de acest gen în Republica Moldova, este un obiectiv strategic, de aceea trebuie să ne concentrăm pe gestionarea lui eficientă. Eu totuși rămân de părerea că unui stat îi este mai greu să administreze o afacere privată, dar asta nu este o regulă unică. Atunci când reușești să institui o administrație profesionistă, competentă, totul este posibil. Statul, până la urmă, este doar un acționar”, a spus Dumitru Alaiba.
De asemenea, Dumitru Alaiba spune că Aeroportul poate fi modernizat și dezvoltat prin creșterea competențelor administrației. Resursele financiare necesare pot fi identificate din împrumuturi.
„Profesionalizând administrația, totul este posibil. Resursele pot fi identificate, fie din împrumuturi, fie din altfel de finanțări, fie pe bursa de valori, pe piața de capital. Asta tot este o soluție. Pe cazul Aeroportului s-a decis că el nu va fi privatizat. Aici mergem pe profesionalizare. Creștem nivelul de competențe”, a mai spus ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării.
Aeroportul Internațional Chișinău a revenit oficial în gestiunea statului în aprilie 2023. În 2013 obiectivul strategic a fost dat în concesiune pentru o perioadă de 49 de ani companiei Avia Invest. În anul 2020 autoritățile au început procesul de reziliere a contractului de concesionare invocând lipsa investițiilor în infrastructura Aeroportului.
La data de 16 mai curent, Aeroportul Internațional Chișinău a fost inclus în lista bunurilor care nu pot fi privatizate. Un amendament care presupune acest lucru a fost înaintat la proiectul de modificare a Legii privind aplicarea măsurilor restrictive internaționale. Documentul a fost adoptat în a doua lectură de 55 de deputați.