Numărul de petiții privind fraudele bancare sunt în creștere, informează Comisia Națională a Pieței Financiare (CNPF). Cetățenii sunt apelați de persoane care se dau drept reprezentanți ai băncilor la care dețin conturi bancare și îi informează despre o presupusă extragere frauduloasă de bani din cont.
Astfel, escrocii, sub pretextul oferirii de ajutor, obțin informațiile necesare pentru a extrage banii disponibili pe card.
Pentru a nu fi victima unor astfel de escrocherie, informează CNPF, persoanele trebuie să rețină că niciun angajat al băncii nu va solicita datele confidențiale ale cardului bancar, cum ar fi: numărul cardului (toate cele 16 cifre de pe fața cardului. În unele cazuri, reprezentantul băncii ar putea solicita doar ultimele patru cifre), data expirării (luna și anul inscripționate pe card); codul CVV2/CVC2 (cele trei cifre de pe spatele cardului); codul PIN al cardului (codul secret pe care îl folosiți la bancomat); parolele de acces la contul online (numele de utilizator și parola); codurile de unică folosință (OTP) primite prin SMS pentru confirmarea efectuării unei tranzacții.
În context, CNPF vine cu câteva recomandări cum persoanele se pot proteja:
- Fiți vigilenți! Nu oferiți niciodată informațiile de mai sus nimănui, nici măcar persoanelor care pretind că sunt de la bancă sau chiar nici membrilor familiei. În cazul în care cineva pretinde că are nevoie de datele sus-menționate, rețineți că reprezentanții băncii au deja acces la aceste informații și pot bloca orice tranzacție suspectă.
- Dacă aveți dubii cu privire la identitatea apelantului, închideți și sunați direct la bancă, folosind numărul de telefon oficial afișat pe site-ul web sau pe spatele cardului.
- Nu accesați link-uri suspecte. Nu dați click pe link-uri primite prin SMS sau e-mail, chiar dacă par a fi de la banca dumneavoastră.
- Activați serviciul SMS-notificări. Astfel veți fi informați imediat despre orice tranzacție efectuată cu cardul dumneavoastră.
- Activați opțiunea de aplicare a limitelor pentru operațiunile cu cardul. În caz de fraudă, nu riscați ca toți banii de pe card să fie extrași.
- Raportați orice activitate suspectă. Dacă bănuiți că ați fost victima unei fraude, contactați imediat banca dumneavoastră și solicitați blocarea cardului.
„Băncile investesc constant în sisteme de securitate pentru a vă proteja. Cu toate acestea, este important să fiți conștienți de riscuri și să luați măsuri de precauție pentru a vă proteja banii. Dacă aveți neclarități sau considerați că drepturile dumneavoastră de consumator au fost încălcate, sunați la Telefonul Consumatorului din cadrul CNPF la numărul de telefon: 022 85 95 95”, se arată în comunicat.