Administrația ieșeană performează în materie de transporturi aeriene. După deschiderea noului aeroport de la Brașov, construit de la zero, Consiliul Județean Iași va inaugura un nou terminal al aeroportului Iași, terminalul cu numărul 4.
”Vom operaționaliza noul terminal T4, iar dacă cu actuala infrastructură aeroportuară am ajuns la această performanță, T4 (care este de aproximativ 13 ori mai mare decât actualul terminal T3) va crea oportunități uriașe pentru întregul județ, iar dezvoltarea aeroportului va fi fără precedent. Mă bucur mult că am investit în acest obiectiv, iar acum se dovedește că a fost o decizie bună pentru comunitatea noastră”, scria recent, pe facebook, președintele Consiliului Județean Iași, liberalul Costel Alexe.
Autoritățile din Iași spun că – după deschiderea T4 – acest aeroport va fi al doilea din țară, în ordinea capacității de procesare a pasagerilor (3,5 milioane/an), depășindu-l pe cel din Cluj-Napoca. În anul 2023, aeroportul internațional Iași a avut un trafic de 2,34 milioane de pasageri, plasându-se la nivel național pe locul 3 între Cluj (3,24 milioane) și Timișoara (1,35 milioane). Cu aceste planuri ambițioase, la care se adaugă și atragerea de noi curse aeriene, aeroportul ieșean are șansa de a ajunge al doilea pe țară, după București.
T4 a fost construit de la zero în doar un an de zile. Costurile se ridică la 90 milioane euro, bani veniți prin Fondul European de Dezvoltare Regională și de la bugetul de stat.
Noul terminal are trei niveluri, șapte porți de îmbarcare și 34 de ghișee de check-in. Având o suprafață totală de peste 31.000 metri pătrați, T4 este de 13 ori mai mare decât T3 (dat în folosință ), care va prelua cursele interne. Aeroportul are în apropiere un parc fotovoltaic care va asigura 20% din consumul de energie.
__https://www.youtube.com/embed/qLMU3duW5K8?si=eda_JgYcxV7sDkB9
Toate datele noului Aeroport Iași
Poziție: aflat la aproximativ 8 km nord-est de centrul orașului Iași.
Aeroportul Iași este unul dintre cele mai vechi aeroporturi acreditate de pe teritoriul României.
Istoric: În Iași, primele zboruri au avut loc în anul 1905. În anul 1926, odată cu inaugurarea cursei București–Galați-Iași și Chișinău, Aerodromul Iași capătă statut de aeroport comercial.
În anul 1969 aeroportul este modernizat, se construiesc o pistă de beton în lungime totală de 1.800 m și un terminal pentru pasageri. O nouă modernizare a aeroportului are loc în anul 2001, când terminalul de pasageri este adus la o capacitate de procesare simultană de 150 pasageri/oră pentru traficul intern, respectiv 100 pasageri/oră pentru traficul extern. De asemenea, în 2005, pe aeroport a fost implementat un sistem instrumental de aterizare CAT II.
În 2012, în scopul creșterii capacității de procesare pasageri, a fost inaugurat un nou terminal. Cu o suprafață de 1.210 mp, terminalul T2 este destinat, în principal, curselor interne.
Terminalul T3, inaugurat pe 17 octombrie 2015, a devenit operațional începând cu 25 octombrie 2015. În cadrul primei etape de punere în aplicare a proiectului, s-a semnat, pe 4 iunie 2013, contractul de construire a unei noi piste cu lungimea de 2.400 m. Lucrările, ce au inclus, de asemenea, extinderea platformei, a căii de rulare, precum și construcția unui nou terminal (T3), au fost finalizate în noiembrie 2015. Pe data de 20 august 2014, noua pistă 14/32 a devenit operațională. Terminalul T3, inaugurat pe 17 octombrie 2015, a devenit operațional începând cu 25 octombrie 2015. T3 are o suprafață de 3600 mp este destinat în principal zborurilor externe și are o capacitate de procesare de 320 de pasageri pe oră.
Terminalul T4 a fost finalizat, iar primul pasager va fi procesat în luna mai a acestui an.
Pe data de 31 decembrie 2023, procedura de recepţie a lucrărilor de la terminalul T4 al Aeroportului Internaţional Iaşi a început. Precizăm faptul că proiectul a fost susținut din fonduri europene şi a avut o valoare de 90 de milioane de euro. Din această sumă, un procent de 15 la sută a fost asigurat din contribuția de la bugetul de stat.
Terminalul 4 este cel mai mare terminal din țară după cel de la Otopeni și are o suprafață desfășurată de aproximativ 32.000 mp. În T4, pasagerii vor avea la dispoziție șapte porți pentru „Plecări” și trei porți pentru „Sosiri”. Fluxurile vor fi bidirecționale, iar îmbarcarea pasagerilor se va face și prin 3 aviobridge-uri. Prin noul terminal, 3,3 milioane de pasageri vor putea fi procesați în fiecare an.
Operatori și destinații:
De pe Aeroportul Iași avem posibilitatea să călătorim în 24 de destinații, din care 23 internaționale.
Rutele sunt operate de cinci companii aeriene partenere, a 6-a companie (Eurowings) începând cu luna mai 2024.
WIZZ AIR:
Istanbul (Turcia)
Berlin, Memmingen, Dortmund (Germania)
Basel (Elveția)
Copenhaga, Billund (Danemarca)
Madrid, Barcelona (Spania)
Londra-Luton, Liverpool (Anglia)
Paris-Beauvais (Franța)
Bruxelles-Charleroi (Belgia)
Eindhoven (Olanda)
Roma-Fiumicino, Milano-Bergamo, Bologna, Torino, Veneția-Marco Polo, Catania (Italia)
Tel Aviv (Israel)
Larnaca (Cipru)
RYANAIR:
Paris-Beauvais (Franța), Bruxelles-Charleroi (Belgia), Milano-Bergamo (Italia), Dublin (Irlanda)
AUSTRIAN AIRLINES: Viena (Austria)
HISKY: Dublin (Irlanda)
TAROM: Otopeni
EUROWINGS: Dusseldorf (de la 1 mai 2024) și Stuttgart (din 3 mai 2024).
Evoluție număr pasageri 2018 – 2023
Luna | Pasageri | Comparație cu anul predecent | Pasageri Cumulativ | |||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||
Ianuarie | 83.323 | 95.368 | 93.224 | 19.180 | 53.756 | 120.559 | ▲ 124,3% | 120.559 |
februarie | 74.070 | 90.572 | 85.025 | 12.457 | 44.901 | 98.945 | ▲ 120,4% | 219.504 |
Martie | 81.707 | 95.327 | 39.528 | 14.063 | 119.387 | 140.017 | ▲ 17,28% | 359.521 |
Aprilie | 92.522 | 102.116 | 6.631 | 23.977 | 139.187 | 206.323 | ▲ 48,23% | 565.844 |
Mai | 95.304 | 111.124 | 5.103 | 34.311 | 159.813 | 229.348 | ▲ 43,51% | 795.192 |
Iunie | 100.930 | 121.848 | 9.576 | 53.618 | 173.719 | 247.483 | ▲ 42,46% | 1.042.675 |
Iulie | 132.000 | 132.721 | 48.600 | 89.292 | 177.642 | 250.251 | ▲ 40,87% | 1.292.926 |
August | 142.839 | 134.975 | 61.128 | 116.390 | 181.032 | 249.379 | ▲ 37,75% | 1.542.305 |
septembrie | 132.800 | 123.629 | 96.444 | 143.963 | 215.023 | ▲ 49,36% | 1.757.328 | |
octombrie | 124.040 | 112.718 | 33.754 | 69.165 | 126.558 | 190.976 | ▲ 50,89% | 1.948.304 |
noiembrie | 101.000 | 96.471 | 12.638 | 96.794 | 191.103 | ▲ 97,43% | 2.139.407 | |
decembrie | 95.070 | 95.742 | 121.833 |
Terminale
T1 – zonă administrative / anumite zboruri charter
T2 – procesează zborurile interne
T3, are o suprafață de 3600 mp este destinat în principal zborurilor externe și are o capacitate de procesare de 320 de pasageri pe oră.
Terminalul T4 – O construcție nouă cu 3 niveluri, 7 porți de îmbarcare, 20 birouri de check-in, capacitate de procesare de 950 pasageri pe oră și 3,5 milioane de pasageri anual.
Parcare – Facilitățile de parcare vor fi dotate cu un sistem modern de management. Parcare nouă va avea un total de 600 de locuri.
Parc Fotovoltaic – Parcul fotovoltaic are o capacitate de 1MWh, reprezentând un pas important către utilizarea surselor de energie regenerabilă în operațiunile aeroportuare. Suprafață totală a acestui parc este de 1 hectar.
ALTE PROIECTE ALE CONSILIULUI JUDEȚEAN IAȘI CU FINANȚARE NERAMBURSABILĂ
- SPITALUL SF. MARIA
„Reabilitarea și modernizarea Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii Sf. Maria Iași”, în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 3 – Sprijinirea tranziției către o economie cu emisii scăzute de carbon, Prioritatea de investiții 3.1 Sprijinirea eficienței energetice, a gestionării inteligente a energiei si a utilizării energiei din surse regenerabile în infrastructurile publice, inclusiv în clădirile publice, și în sectorul locuințelor, Operațiunea B – Clădiri publice.
Valoarea finală a proiectului este de 138.824.310, 00 lei, inclusiv TVA, iar durata contractului de proiectare și execuție a fost de 48 de luni, respectiv mai 2019 – mai 2023.
Modernizare Reabilitarea și modernizarea Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii Sf. Maria Iași Valoare: 133.8 mil. lei Stadiu 2020 – 40,64% Stadiu 2023 – recepționat
Extindere Extinderea și dotarea UPU. O clădire nouă de peste 2.300 de metri pătrați, cu demisol, parter și etaj, pe terasa căreia va fi amenajat și un heliport. Valore: 34.6 mil. lei Stadiu 2020 – 0% Stadiu 2023 – 41%
Dotare Dotare cu echipamente destinate reducerii riscului de infecții nosocomiale Urmează semnarea contractului de finanțare.
Digitalizare Banii europeni vor fi folosiți pentru achiziţionarea de echipamente IT, soft medical, non-medical şi pentru administrarea reţelelor de date.
- „Restaurarea Muzeului „Nicolae Gane” Iași”, în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 5 – Îmbunătățirea mediului urban și conservarea, protecția și valorificarea durabilă a patrimoniului cultural. Valoarea finală a proiectului este de 5.752.209,05 RON, iar durata de execuție a lucrărilor a fost de 43 de luni
- Restaurarea Ansamblului Muzeal Ion Creangă – Proiect “Călător pe meridiane culturale”
Acest proiect a vizat restaurarea întregului ansamblu muzeal cu fonduri europene, printr-un parteneriat implementat împreună cu Primăria Fălești Și Consiliul Raional Fălești din Republica Moldova. Prin acest proiect, au fost efectuate lucrări de restaurare și securizare a bojdeucii, lucrări de reabilitare și modernizare a clădirii muzeului, refacerea amfiteatrului și circulațiilor pietonale, reamenajarea spațiului verde și refacerea sistemului de iluminat.
Total valoare proiect: 8.432.079,57 RON (fără TVA)
Finanțare: POC România – Republica Moldova 2014 – 2020
- „Creșterea calității serviciilor medicale de specialitate prin extindere, modernizare si dotare ambulatoriu integrat IRO”
Total valoare proiect: 9.755.855,53 RON (fără TVA)
Finanțare: POR 2014 – 2020 Axa 8
- Extinderea și dotarea Unității de Urgență a Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii “Sfânta Maria” este asigurată prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, Axa 8. Valoarea totală a proiectului pentru extinderea și dotarea Unității de Urgență a Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii “Sfânta Maria”este de 34.671.507,39 lei.
- Axa Rutieră Strategică 1 Iași – Suceava
Total valoare proiect: 487.154.435,67 RON (fără TVA)
Finanțare: POR 2014 – 2020 Axa 6
Reabilitarea și modernizarea a 167,93 km de drumuri județene din Iași și Suceava (92,194 km de pe raza județului Iași și 75,739 km pe raza județului Suceava) și creșterea gradului de accesibilitate a 22 de comunități.
AXA IAȘI – SUCEAVA Lotul 1 – modernizare DJ282 limită Iași – Rediu – Movileni – Gropnița – DJ281D – 29,5 km Lotul 2 – modernizarea DJ 281D de la Coarnele Caprei – Focuri – Gropnița și modernizarea DJ281B Coarnele Caprei – Belcești (DJ 281)- 22 km Lotul 3 – modernizarea DJ281 de la Belcești – Ceplenița – DN 28B și modernizarea DJ 281 de la DN 28B – Scobinți – Lespezi – 40,6 km
Lot 1 recepționat (2023) versus 7% (2020)
Lot 2 recepționat (2023) versus 0,9% (2020)
Lot 3 95% (2023) versus 0% (2020)