Marea Britanie, Japonia şi Italia au semnat un tratat internaţional pentru a crea un program care vizează dezvoltarea unui avion de luptă avansat, au anunţat joi miniştrii apărării din cele trei ţări. Acordul, despre care Reuters a raportat deja luna aceasta, vine la un an după ce cele trei ţări şi-au stabilit prima colaborare majoră în industria de apărare prin fuzionarea eforturilor separate privind avioanele de luptă de nouă generaţie ale Marii Britanii şi Japoniei.
Parlamentul fiecărei ţări trebuie să ratifice acordul, care urmăreşte ca avioanele de luptă să poată fi gata de zbor până în 2035. Faza de dezvoltare comună a programului va începe în 2025.
Atât sediul guvernamental comun al Programului Global de Luptă Aeriană (GCAP), cât şi sediul industrial comun se vor afla în Marea Britanie. Primul director executiv al organizaţiei guvernamentale va veni din Japonia, în timp ce primul lider al organizaţiei de afaceri va fi din Italia, conform anunţului.
„Nicio naţiune nu poate face acest lucru singură la acest nivel de expertiză, combinat cu abilităţile şi echipamentele noastre, cu designul şi capacitatea noastră pe liniile de producţie”, a declarat ministrul britanic al apărării, Grant Shapps.
Ce specificații va avea noul avion de luptă?
„În contextul în care ne confruntăm cu cel mai complex mediu de securitate de după Al Doilea Război Mondial, asigurarea superiorităţii aeriene continuă să fie o provocare crucială pe care trebuie să o realizăm”, a adăugat ministrul japonez al apărării, Minoru Kihara, flancat de Shapps şi ministrul italian al apărării, Guido Crosetto, la Tokyo.
Kihara nu a spus cine va conduce compania, dar a precizat că se va asigura că va fi selectată „cea mai bună persoană pentru acest post”.
Avionul supersonic stealth va avea un radar care poate furniza de 10.000 de ori mai multe date decât sistemele actuale, a explicat guvernul britanic. BAE Systems din Marea Britanie, Leonardo din Italia, producătorul european de rachete MBDA şi producătorul de motoare Rolls-Royce sunt implicate în proiect.
Reuters a relatat că Mitsubishi Heavy Industries din Japonia, producătorul japonez de avionică Mitsubishi Electric Corp şi producătorii de motoare IHI Corp şi Avio Aero sunt, de asemenea, implicaţi.