Parlamentul Republicii Moldova a votat, la 30 martie 2023, în primă lectură, un pachet de legi dedicate reformei serviciului secret moldovenesc.
Autorii acestui pachet de legi, deputați ai Partidului Acțiune și Solidaritate, au declarat că schimbarea legislației în domeniul securității este necesară în contextul în care alături de frontierele statului moldovean se desfășoară un război. Serviciul moldovean de securitate este obligat să fie pro-activ, sună, pe bună dreptate, argumentația acestora.
Înțeleg și sunt de acord cu această motivație. Doar că, specialiștii Comisiei de la Veneția au criticat dur legile propuse spre adoptare. Chiar și așa, majoritatea parlamentară PAS a votat în primă lectură acest pachet de documente explicând că, în momentul examinării și votării în cea de a doua lectură, se va ține cont de criticile experților internaționali.
Aș vrea să mă înșel dar, cel mai probabil, majoritatea parlamentară va aplica modificări cosmetice, esența legilor va rămâne intactă. Orice putere, vrea să capete și mai multă putere, iar partidul aflat la guvernare între Prut și Nistru nu face excepție. E un motiv suficient pentru a rămâne sceptic.
Am citit, cu creionul în mână, pachetul de legi votat în primă lectură. Am citit și recomandările Comisiei de la Veneția – foarte pertinente.
Am observat două aspecte care, în opinia mea, cresc riscul politizării serviciului secret moldovenesc: a mic, directorul acestei instituții poate autoriza , fără control judiciar sau alte forme de control extern instalarea aparatelor de supraveghere video, foto, audio, în locuințele cetățenilor, fără obligația de a informa persoana vizată; b mic, șeful statului moldovean are un rol neclar în coordonarea SIS, nu se știe cât este de mare puterea de coordonare a Președintelui Republicii în condițiile în care activitatea Serviciului este coordonată de Președintele Republicii Moldova iar tot Președintele este comandantul suprem al sistemul național de securitate și apărare iar Directorul SIS este membru al Consiliului Suprem de Securitate condus, ați ghicit, tot de Președintele statului moldovean.
În decursul anilor s-a vorbit mult în Moldova dintre Prut și Nistru despre controlul parlamentar asupra serviciului de securitate. Acest control e doar un mare fâs. Nu am cunoștință ca vreun membru al subcomisiei de control a SIS să fi avut vreodată acces la supravegherea propriu-zisă a activităților ori la dosare speciale și operațiuni. Din câte știu, această subcomisie are mai degrabă un rol statistic. SIS-ul a refuzat de mai multe ori accesul parlamentarilor moldoveni la informații de acest gen invocând secretul de stat.
Nu sunt cârcotaș, înțeleg că proiectele de lege votate în prima lectură au scopul de a proteja securitatea națională, dar, fără modificarea punctelor semnalate de către Comisia de la Veneția, drepturile și libertățile cetățenilor vor fi încălcate.
Știu că întreaga comunitate de experți în domeniul securității a citit acest pachet de legi. Mă aștept ca presiunea Platformei pentru Inițiative de Securitate și Apărare pentru schimbarea în bine a legislației dedicate SIS să crească. Și să fie publică.
De asemenea, mă aștept ca majoritatea parlamentară să țină cont de vocea venită din partea Comisiei de la Veneția.
Altfel, dacă schimbările vor fi cosmetice, scepticismul meu va fi întemeiat. Iar majoritatea parlamentară PAS va fi suspectată că legile nu sunt dedicate reformei sectorului moldovean de securitate ci, mai degrabă, împotriva oponenților politici. Aceste bănuieli vor deveni cu atât mai rezonabile, cu cât anul 2023 este an electoral, anul în care se vor desfășura alegerile locale.
Mingea este în terenul majorității parlamentare, sper să nu-și dea autogol.
Autor: Victor Nichituș