În perioada 8-9 noiembrie a.c., șeful Poliției de Frontieră Rosian Vasiloi a participat la Praga în cadrul Conferinței: „Operațiuni pentru securizarea frontierelor și dezvoltarea capacităților în vecinătatea UE”. Evenimentul a fost organizat de către Agenția FRONTEX sub egida Președinției Republice Cehe EU2022cz.
Potrivit poliției de frontiera în cadrul conferinței, au fost puse în discuții pregătirea și implementarea operațiunilor comune, dezvoltarea capacităților instituțiilor naționale de implementare a măsurilor operaționale comune, precum și direcția spre un management al frontierelor interconectat.
Totodată, s-a menționat că Poliția de Frontieră din Republica Moldova va depune tot efortul pentru a obține statutul de observator în cadrul Bordului de conducere al FRONTEX, precum și participarea Frontex la Consiliul Național pentru MIFS.
Un subiect aparte a fost agresiunea armată împotriva Ucrainei și criza refugiaților, care denotă revizuirea conceptului de securitate a frontierelor UE, prin integrarea Republicii Moldova în sistemul de securitate al uniunii, iar acest fapt trebuie reflectat în politicile și strategiile UE.
Agenda vizitei la Praga a cuprins o serie de întrevederi oficiale, precum și familiarizarea cu activitatea colegilor din Aeroport, unde s-a decis lansarea cooperării directe a conducerii Sectorul Poliției de Frontieră Aeroportul Internațional Chișinău cu colegii din Aeroportul din Praga.
Astfel, Rosian Vasiloi a avut o întâlnire cu șeful adjunct al Poliție pentru Străini din Republica Cehă, Jan Kucera, unde au discutat despre fortificarea cooperării bilaterale în domeniile de combatere a criminalității transfrontaliere și expertizei documentelor, inclusiv realizarea schimbului de informații pe diferite segmente de interes.
Totodată, o altă temă abordată a fost simplificarea procedurilor de control prin utilizarea tehnologiilor moderne. În acest sens, fiind dat ca exemplu sistemele e-gate, care reprezintă un instrument de automatizare a procesului de traversare a frontierei de stat, contribuind la micșorarea timpilor de așteptare, precum și optimizarea numărului de angajați care sunt implicați nemijlocit în procesul de control.