Ministrul Educației și Cercetării Anatolie Topală a avut la data de 15 septembrie 2022 o ședința de lucru cu șefii Organelor locale de specialitate în domeniul învățământului (OLSDÎ), în cadrul căreia s-a discutat situația la zi privind organizarea și desfășurarea procesului educațional în instituțiile de învățământ general din Republica Moldova în anul de studii 2022-2023.
Pregătirea instituțiilor de învățământ către sezonul rece al anului de studii, crearea condițiilor necesare pentru încadrarea copiilor din familiile refugiate din Ucraina în procesul educațional au fost subiectele-cheie abordate și discutate în cadrul ședinței.
Ministrul Anatolie Topală a atenționat șefii OLSDÎ asupra importanței de a asigura accesul la educație pentru toți elevii, precum și de a întreprinde acțiuni necesare pentru a asigura buna funcționare a instituțiilor de învățământ și un proces educațional de calitate cu participarea tuturor elevilor și a cadrelor didactice.
Potrivit datelor statistice colectate de la OLSDÎ, numărul copiilor refugiați din Ucraina, încadrați în sistemul educațional din R. Moldova, este în continuă creștere. Astfel, 1155 de elevi urmează studiile în instituțiile de învățământ general, iar 521 de copii frecventează grădinițele din țară.
Pentru o analiză veridică în dinamică a numărului de copii ucraineni, înscriși în școlile și grădinițele din Republica Moldova, ministrul a solicitat conducătorilor OLSDÎ să țină o evidență riguroasă, prin actualizarea zilnică a datelor respective, astfel încât instituțiile să beneficieze de tot sprijinul metodologic, logistic și financiar necesar pentru integrarea cu succes a tuturor copiilor refugiați.
Ministrul Anatolie Topală a îndemnat comunitatea pedagogică să conștientizeze ideea că anume școala trebuie să fie lăcașul în care sunt cultivate valorile general-umane, precum toleranța, compasiunea, prietenia, altruismul, solidaritatea ș.a.
Participanții la ședință au abordat și aspecte privind finanțarea instituțiilor de învățământ, îmbunătățirea calității datelor incluse în Sistemul Informațional de Management în Educație (SIME), organizarea transparentă și imparțială a concursurilor pentru funcția de director, asigurarea cu manuale școlare, acordarea echitabilă a indemnizației pentru dezvoltarea profesională a cadrelor didactice ș.a.