Comisia specială pentru examinarea eficienței aplicării reglementărilor din sectorul produselor petroliere din cadrul Parlamentului a venit cu mai multe recomandări către instituțiile statului privind situația pe piața petrolieră din Republica Moldova.
Deputații au analizat istoricul reglementărilor, evoluția prețului în Republica Moldova comparativ cu țările europene, a cotațiilor internaționale, a marjelor comerciale, dar și a profitabilității declarate a jucătorilor de piață, transmite Politics.MD cu referire la deschide.md.
Potrivit unui comunicat al Parlamentului, Comisia a constatat că metodologia actuală de reglementare a prețurilor la produsele petroliere principale, deși nu este optimă din perspectiva principiilor de funcționare a economiei de piață, asigură un preț mai mic pentru produse petroliere decât în cazul mecanismelor precedente de reglementare sau decât în condițiile de piață liberă actuală. Comisia a constatat că metodologia actuală de plafonare asigură un preț cu 1-3 lei/litru mai mic comparativ cu reglementările precedente sau în lipsa reglementărilor.
De asemenea, metodologia actuală asigură că prețurile pe piața locală urmează în mare parte cotațiile internaționale. În ultimele 30 de zile, prețul per litru de benzină și motorină standard a scăzut cu 4 lei. Așadar, la 19 iulie 2022, prețul maxim pentru un litru de benzină-95 este de 29,9 lei, iar pentru un litru de motorină standard – 28,45 lei.
Prețul la motorină și benzină standard rămâne în continuare extrem de ridicat comparativ cu anul precedent. Această creștere este cauzată de majorarea fără precedent a prețurilor de import și a cotațiilor produselor petroliere, la rândul ei generată de războiul din Ucraina și problemele de producție a țițeiului.
Comparativ cu luna aprilie 2020 (începutul pandemiei de COVID-19), cotațiile internaționale Platts (cotațiile în baza cărora se importă benzina și motorina) s-au majorat de 6 ori.
Comparativ cu luna septembrie 2021, majorarea a constituit 123%, iar comparativ cu data de 20 februarie 2022, înainte de război, majorarea a constituit aproximativ 75% în vârful cotațiilor din luna iunie. În condițiile în care Republica Moldova importă din afara țării întreg necesarul său de carburanți și nu are producție proprie, țara nu are capacitate să influențeze cotațiile internaționale.
Cu toate acestea, în Republica Moldova se atestă unele din cele mai scăzute prețuri la benzină și motorină standard din Europa. În cazul motorinei standard, la situația din 4 iulie, preț mai mic decât în țara noastră s-a atestat doar în Azerbaidjan, Federația Rusă, Georgia și Belarus. La situația din 19 iulie, comparativ cu Ucraina, prețul per litru la motorină este mai mic cu 6 lei, iar comparativ cu România, prețul este, la fel, mai mic cu 6 lei, chiar și după aplicarea reducerii accizei de către statul român cu 2 lei.
„Dincolo de creșterea fulminantă a prețurilor, oamenii întotdeauna au fost nemulțumiți de faptul că atunci când cotațiile internaționale cresc, companiile locale imediat cresc prețul, iar atunci când cotațiile scad, prețul la pompă întârzie să o facă. Statul intervine prin această metodologie anume pentru a se asigura că prețul la pompă scade atunci când cotațiile internaționale urmează același trend.
Ultimele micșorări de prețuri la pompă reflectă acest lucru. Dacă cotațiile internaționale vor rămâne la același nivel, scăderea prețurilor la pompă va continua”, a declarat Radu Marian, președintele Comisiei speciale pentru examinarea eficienței aplicării reglementărilor din sectorul produselor petroliere.